Visa en känsla med kroppsspråk och röst » Retorik i skolan
Main menu

Visa en känsla med kroppsspråk och röst

Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen; 4/5-grupper

Material: Olika känsloadjektiv och meningar

Arbetsmodell: Det här är en övning i tre delar.

Annons

a) Visa de olika känslorna, en efter en, enbart med mimik. Be eleverna härma och visa känslorna på samma sätt.
Dela in klassen i grupper om 4-5 elever. Be gärna eleverna komma med förslag på fler känslor och anteckna dem på tavlan. Varje elev i respektive grupp visar genom turtagning en känsla och de andra i gruppen gissar vilken känsla han/hon gestaltar.

b) Läs de olika känsloadjektiven tillsammans och gestalta känslorna med hjälp av rösten. Be därefter eleverna visa de olika känslorna enbart genom att säga ”JA”. Gör gärna på samma sätt som i a) ovan. Enbart genom att säga ”JA” ska de andra i gruppen gissa vilken känsla hon/hon gestaltar.

c) Läs meningarna tillsammans med olika känslor. (Låt gärna eleverna skriva fler meningar.) Diskutera sedan vad som händer med mimik och kroppsspråk. Eleverna märker antagligen att meningarna får dem att se ut på olika sätt, när de säger dem med olika känslor. Tipsa dem om att göra övningen framför en spegel där hemma och iaktta sitt kroppsspråk, sin mimik. Stämmer kroppsspråk och känsla överens med budskapet? Kroppsspråk och röst ska förmedla det man säger, visa att engagemanget är äkta. När kroppsspråk och röst stämmer överens, upplevs intrycket som äkta.

1 Comment

  1. Pingback: Tala - lenask56 | Pearltrees

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS