Variation på Artikulation – dubbelvikt tunga » Retorik i skolan
Main menu

Variation på Artikulation – dubbelvikt tunga

I den här övningen tränar man, förutom artikulation, på att hitta rytmen och flytet. Ett tips är att göra den här övningen på en musiklektion. En annan idé är att eleverna själva skriver en rimmad vers/skapar en rapp utifrån den här övningen.

Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen

Material: Rimmad vers. Förslag: Lennart Hellsings böcker på rimmad vers är en skatt att ösa ur, till exempel ”Boken om Bagar Bengts­son” och ”Sjörövarbok”. Elsa Beskows klassiker ”Hatt­stugan”, ”Tomte­bobarnen” och ”Ocke, Nutta och Pillerrill” är både roliga och bra att arbeta med.

Annons

Arbetsmodell: Använd en berättelse på rimmad vers. Utgå från arbetsmodellen ”dubbelvikt tunga”.  Dela upp berättelsen så att eleverna får var sin del att arbeta med. Den här gången behöver man inte kunna versen utantill utan man får använda manus. Läraren numrerar i förväg verserna och vet därför vilken elev som har vilken vers.

Eleverna delas in i par och tränar först enskilt och ”provredovisar” sedan för varandra. Påminn dem om att ge varandra positiv respons. Gör sedan en gemensam redovisning där verserna löper på som i en stafett. Redovisningen sker utifrån två modeller, en lättare a) och en svårare b). Placera gruppen i cirkel.

a) Läraren ser till så att eleverna står i rätt ordningsföljd. Den gemensamma redovisningen görs därefter enligt instruktionen ovan.

b) Eleverna läser sina verser och försöker klura ut var i cirkeln de ska stå. Eventuellt behöver läraren ge dem hjälp på traven.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS