Tv-spel eller badhuset » Retorik i skolan
Main menu

Tv-spel eller badhuset

För att arbetet med argumentation ska upplevas som lätt och roligt för de yngsta barnen/eleverna, är det bäst att börja med enkla val i deras vardag. Det kan till exempel vara att välja mellan glass och godis eller mellan pizza och köttbullar. Det handlar om att kunna tala om varför man väljer det ena eller det andra.

Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen delas in i par.

Material: Talkort i A6-format, kort med ämnen:
Tv-spel eller badhuset?     Glass eller godis?
Pizza eller köttbullar?         Fotboll eller klätterställning?
Bio eller konditori?         Jullov eller sommarlov?
Vinter eller sommar?         Höst eller vår?
Skidor eller skridskor?         Tåg eller buss?
Flyg eller tåg?             Bil eller buss?
Fredag eller lördag?         Fjäll- eller badsemester?

Annons

Arbetsmodell: Korten med ämnen delas eller lottas ut. Om paret har ”jullov eller sommarlov”, så hittar de på argument som talar för både jullov och sommarlov. På ett talkort skriver de argument för jullov och på ett annat talkort argument för sommarlov. Det näst bästa antecknas som det första argumentet, det svagaste placeras som nummer två och det bästa argumentet sparas till sist. Därefter kommer paren överens, eller lottar om, vem som ska tala för jullov respektive sommarlov. Paren tränar tillsammans en kort stund innan de redovisar för klassen. Gör slutligen en enkel omröstning och ta reda på vilket alternativ som är mest populärt. Ett exempel på hur man kan synliggöra resultatet är att de elever som föredrar jullov ställer sig vid ena klassrumsväggen och de som hellre vill ha sommarlov ställer sig vid den motsatta

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS