Tjugo frågor » Retorik i skolan
Main menu

Tjugo frågor

Precis som i ”Vem är jag” ska eleverna ställa ja- och nejfrågor. En viktig skillnad mellan övningarna är, att i den föregående är alla aktiva samtidigt, men i ”Tjugo frågor” är det en elev som är i centrum medan övriga elever turas om att ställa frågor till den här eleven.

Gruppstorlek. Helklass

Arbetsmodell. En elev sitter i ”heta stolen” framför klassen och hela gruppen ställer frågor. Övningen går ut på att stärka självförtroendet hos den elev som är i centrum. Det är högre krav på dem som frågar än på den som svarar, vilket gör att den som svarar kan slappna av och kanske till och med tycka att det känns bra att ha allas blickar riktade mot sig. Välj en kategori som substantiv, sport, kändisar, böcker, filmer, något aktuellt ämne etc. Eleven i centrum tänker på något/någon och de andra ska genom att ställa ja- och nejfrågor komma fram till rätt svar.

Annons

Exempel:
– Vad tänker jag på?
– Är det ett substantiv?
– Ja.
– Finns det i det här rummet?
– Nej.
– Är det levande?
– Ja.
– Är det ett djur?
– Nej.
– Är det en människa?
– Ja.
– Känner du den här personen?
– Nej.
– Är det en kändis?
– Ja.
– Är det en tjej?
– Nej.
– Är det en skådis?
– Nej.
– Håller han på med sport?
– Ja.
– Är det fotboll?
– Ja
– Är det Zlatan?
– Ja.

Den som gissar rätt sätter sig nu i ”heta stolen” och leken börjar om. Om det alltid är samma elev som gissar rätt, får man se till att hela gruppen så småningom får chansen att vara i centrum genom en rättvis turordning.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS