Talkort – Variant: Utvidgad övning med turtagning och reflektion » Retorik i skolan
Main menu

Talkort – Variant: Utvidgad övning med turtagning och reflektion

Nu lägger vi till momentet turtagning (se steg 2), och kombinerar detta med arbetet med talkort i 4-grupper.

Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen, parvis och 4-grupp

Material: Faktatexter från aktuellt so- eller no-ämne, talkort i A6-format

Annons

Arbetsmodell: Eleverna arbetar parvis med sina texter på samma sätt som i ovanstående övningar. Paret tränar tillsammans och redovisar för varandra. Paren splittras och smågrupper om fyra elever bildas. A redovisar, B, C och D lyssnar. B kommenterar genom att nämna något som var intressant eller något som B inte visste tidigare. Därefter gör C och D samma sak. Den som redovisar markerar på sitt talkort vad lyssnarna tog fasta på. Gör nya 4-grupper och upprepa redovisningen och responsarbetet. Om det finns tid kan några elever redovisa för hela klassen.

När övningen är genomförd, funderar eleverna individuellt på vad de som lyssnade valde att lyfta fram (det ska de ha markerat på sina talkort). Vad kan det bero på? Var det mest intressant? Lyckades själva framförandet bäst just där? Slutligen återvänder alla till sina ursprungliga parkamrater, jämför och diskuterar det de kommit fram till.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS