Talkort – Variant: Utvidgad övning med turtagning och reflektion
Nu lägger vi till momentet turtagning (se steg 2), och kombinerar detta med arbetet med talkort i 4-grupper.
Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen, parvis och 4-grupp
Material: Faktatexter från aktuellt so- eller no-ämne, talkort i A6-format
Arbetsmodell: Eleverna arbetar parvis med sina texter på samma sätt som i ovanstående övningar. Paret tränar tillsammans och redovisar för varandra. Paren splittras och smågrupper om fyra elever bildas. A redovisar, B, C och D lyssnar. B kommenterar genom att nämna något som var intressant eller något som B inte visste tidigare. Därefter gör C och D samma sak. Den som redovisar markerar på sitt talkort vad lyssnarna tog fasta på. Gör nya 4-grupper och upprepa redovisningen och responsarbetet. Om det finns tid kan några elever redovisa för hela klassen.
När övningen är genomförd, funderar eleverna individuellt på vad de som lyssnade valde att lyfta fram (det ska de ha markerat på sina talkort). Vad kan det bero på? Var det mest intressant? Lyckades själva framförandet bäst just där? Slutligen återvänder alla till sina ursprungliga parkamrater, jämför och diskuterar det de kommit fram till.