Talkort – Steg II » Retorik i skolan
Main menu

Talkort – Steg II

Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen delas in i par

Material: Enkla faktatexter (helst 4-5 olika texter att välja bland), talkort i A6-format

Arbetsmodell: Eleverna arbetar parvis med texterna på samma sätt som i Talkort – Steg I. När eleverna har tagit ut sina stödord visar de läraren och diskuterar om de valda orden är betydelsefulla för att komma ihåg vad som är textens budskap. Eleverna skriver därefter rubrik + stödorden i en spalt på talkortet, tränar sedan enskilt och redovisar avslutningsvis för sin parkamrat. Nya par bildas och man redovisar på nytt för varandra.

Annons

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS