Sloppflutt » Retorik i skolan
Main menu

Sloppflutt

Gruppstorlek: Hela klassen/grupper om 3-4 elever
Material: Arbetsblad i form av liggande A4-ark med rubrikerna i spalter: Vad? Vem? Hur? Var? När? Varför? (Med hjälp av vad?)


Arbetsmodell: Läraren ger ett praktiskt exempel på hur man kan gå till väga, i samarbete med eleverna. Skriv rubrikerna (se kopieringsunderlaget) på tavlan eller visa dem på till exempel smart­board. Berätta att ni ska skapa ett innehåll med hjälp av ”de sju frågorna”. Dela in klassen i grupper om 3-4 elever. Dela ut ett arbetsblad till varje grupp, som också väljer sekreterare. Skriv fantasiordet ”Sloppflutt” som rubrik och besvara frågan Vad? tillsammans, så att eleverna förstår hur övningen ska gå till.

Be eleverna komma med förslag på vad en ”sloppflutt” är. Anteckna förslagen under Vad? och säg att de sedan i sina grupper under ca 15 minuter ska ”brainstorma” fram svar på alla frågorna. Gå därefter igenom gruppernas svar genom att låta dem svara i tur och ordning. Se till att ordet sprids inom respektive grupp.

Exempel: ”Sloppflutt”: Vad är det? En visp. Vem använder det? En målare. Hur används det? Att blanda färg med. Var? I färghinken. När? Före målning. Varför? Få rätt nyans. Med hjälp av vad? Elektricitet.

Annons

1 Comment

  1. Pingback: Tala | Pearltrees

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS