Spelregler för talaren » Retorik i skolan
Main menu

Spelregler för talaren

Vad bör en god talare tänka på för att lyckas så bra som möjligt med sitt framförande, väcka intresse hos publiken och få dem att vilja fortsätta lyssna? I den här övningen tar klassen fram gemensamma regler, som de brukar vara väldigt duktiga på att försöka leva upp till. Precis som med ”Spelregler för lyssnaren” bör den här övningen göras i början av varje läsår. När eleverna arbetar med retorik utvecklas deras sätt att tänka och uttrycka sig.

Det brukar därför vara stor skillnad i formuleringarna, om man jämför regler gjorda av elever i åk 4 respektive åk 9. Att ta fram nya regler varje läsår gör också att eleverna tänker efter och påminns om hur viktigt det är att vara en god talare.

Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen

Annons

Arbetsmodell: Samma som för ”Spelregler för lyssnaren” i steg 3. Dela in klassen i grupper om 3-4 elever. Be eleverna komma med förslag på regler för hur de tycker att en god talare ska vara/bete sig och att tänka efter vad det är som gör att de får lust att lyssna på honom/henne.

Varje grupp väljer en sekreterare, som antecknar deras förslag under 3 minuter. Be därefter grupperna i tur och ordning lämna ett förslag åt gången tills det är slut på förslag. Se till att eleverna inom respektive grupp turas om att prata. Anteckna alla förslag i två spalter på tavlan.

Utifrån förslagen på tavlan får eleverna individuellt välja 4-5 var genom handuppräckning. Ge dem tid att läsa igenom för att se vilka regler de helst skulle vilja ha. Notera vid varje förslag hur många som valt just det. De förslag som fått flest röster sammanställs på ett blädderblocksblad, som sätts upp på väl synlig plats i klassrummet.

Se även ”Elevers spelregler för lyssnaren

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS