Spelregler för lyssnaren » Retorik i skolan
Main menu

Spelregler för lyssnaren

Vad bör en god lyssnare tänka på för att underlätta och vara ett stöd för talaren? I den här övningen tar klassen fram gemensamma regler, som de brukar vara väldigt duktiga på att försöka leva upp till. Övningen bör göras i början av varje läsår. När eleverna arbetar med retorik utvecklas deras sätt att tänka och uttrycka sig. Det brukar därför vara stor skillnad i formuleringarna om man jämför regler gjorda av elever i åk 4 respektive åk 9. Att ta fram nya regler varje läsår gör också att eleverna tänker efter och påminns om hur viktigt det är att vara en god lyssnare.

Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen

Arbetsmodell: Dela in klassen i grupper om 3-4 elever. Säg till eleverna att de ska komma med förslag på regler för hur de tycker att en god lyssnare ska vara/bete sig. Be dem tänka efter hur de vill att åhörarna ska vara, när de själva ska presentera något inför klassen. Varje grupp väljer en sekreterare, som antecknar deras förslag under 3 minuter. Be därefter grupperna i tur och ordning lämna ett förslag åt gången tills det är slut på förslag. Se till att eleverna inom respektive grupp turas om att prata. Anteckna alla förslag i två spalter på tavlan.

Annons

Utifrån förslagen på tavlan får eleverna individuellt välja 4-5 var genom handuppräckning. Ge dem tid att läsa igenom för att se vilka regler de helst skulle vilja ha. Notera vid varje förslag hur många som valt just det. De förslag som fått flest röster sammanställs på ett blädderblocksblad, som sätts upp på väl synlig plats i klassrummet.

Se även Spelregler för talaren

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS