”Snöbollskrig” – en övning om förväntningar » Retorik i skolan
Main menu

”Snöbollskrig” – en övning om förväntningar

Gruppstorlek: Hela gruppen/klassen

Material: En klassuppsättning A4-ark

Arbetsmodell: Alla elever får var sitt A4-ark. På arket ska de skriva tre förväntningar de har inför kommande läsår eller termin genom att besvara följande frågor som läraren skriver på tavlan: 1. Vad vill du lära dig? 2. Hur vill du vara a) som elev och b) som kamrat? 3. Hur hoppas du att den här terminen/det här läsåret ska bli för dig?

Annons

För att hjälpa eleverna förstå uppgiften, förklara och ge exempel på tavlan, men tänk på att balansgången mellan att inspirera och lägga åsikter i munnen på eleverna är hårfin.
1. Vad vill du lära dig? Våga redovisa för klassen; våga hoppa från trampolinen
2a) Hur vill du vara som elev? Klara de nationella proven; bli bättre på multiplikationstabellen; lära mig nya ord på engelska; plugga så att jag får bra betyg
2b) Hur vill du vara som kamrat? Vara en schysst kompis
3. Hur hoppas du uppleva den här terminen/det här läsåret? Jag vill ha roligt; hitta nya vänner; börja på showdans

När alla har skrivit ner sina förväntningar, knycklar de ihop sina papper till bollar. Gå därefter ut på skolgården (alt. stanna kvar i klassrummet) och ha ett rejält ”snöbollskrig”. Avbryt efter ett tag och se till att alla har plockat upp en pappersboll att ha i handen och gå sedan in igen.

Efter att lugnet har lagt sig vecklar eleverna ut papperen och var och en läser upp vad som står på hans/hennes papper. Risken att någon får sin egen lapp är liten, men säg till eleverna innan de läser lapparna, att om de skulle råka få sin egen, håller de masken och läser den. Ingen vet ändå vems texten är. Anteckna elevernas förväntningar på tavlan eller på blädderblock. Är de realistiska? Oftast är de det, men om man får förslag som ”kortare skoldagar” och ”färre mattelektioner” etc. är det ett bra tillfälle att förklara vilka lagar vi måste rätta oss efter och vad en timplan innebär.

Sammanställ förväntningarna och återvänd till dem då och då under läsåret. Hur ligger vi till? Har vi skaffat några nya vänner? Hur kommer det att gå med omdömena/betygen? Gör jag mitt bästa? Passa också på att diskutera vilket ansvar eleven själv har för att lyckas med skolarbetet.

Situationen är även lämpad för att prata matematik, till exempel procenträkning. Exempel: – Majoriteten i den här klassen har skrivit att ni ska göra ert bästa på lektionerna. Hur ligger vi till med det nu i november? – 95% tycker att det är viktigt att vi är schyssta mot varandra. Hur ska vi få de resterande 5% med oss? – 75% tycker att det är viktigt att vi skrattar mycket. Har vi gjort det på sista tiden? Vad kan vi göra för att skratta mer tillsammans?

4 Comments

  1. Hej!
    Vilken bra övning!! Det kan inte nog understrykas hur viktigt det är med retorikkunskap med allt vad därtill hör.

    En sak som jag börjat reagera på är att det idag nästan bara arbetar unga tjejer och killar överallt. Kommer jag in på Ica eller Willys här i Saltis och frågar något, om det till exempel finns en produkt som inte är så vanlig. Jag kan garantera att vederbörande inte vet. Det är tråkigt att så lite överförs mellan yrkesgenerationer. Senast även på banken idag. Ung vacker kassörska (vad nu det vackra har med saken att göra, hmm!) som inte visste hur hon skulle få bort felaktig aviseringsavgift. Det var nu en sak, men det viktigaste var att hon inte kunde ta in min fråga. Jag använde ordet ”varför”. Varför har ränteaviseringen börjat skickas i mitt namn med vidhängande aviseringsavgift? Hon kunde bara förklara det jag redan visste. Samtalet utvecklade sig till att handla om mer än bara min fråga. Men fortfarande så ville hon bara berätta för mig vad som står på nätet att läsa och vad jag redan läst i en broschyr. ALLTSÅ: Min poäng är att det är oerhört viktigt att lyssna noga och verkligen ta in en fråga och gärna sammanfatta densamma som tecken på att den är förstådd. I annat fall kommer man faktiskt ingen vart.

  2. Pingback: Martakalebo | Pearltrees

  3. Pingback: Mkalebo | Pearltrees

  4. Pingback: ÖVNINGAR MED VI I KLASSEN | Pearltrees

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS