Snigeln » Retorik i skolan
Main menu

Snigeln

Det var en gång en snigel som skulle krypa över en väg. Det tog en hel vecka och just när han hade hunnit över, så föll ett stort träd tvärs över vägen. Då sa snigeln: ”Vilken tur att det inte hände förra veckan, för då skulle jag ha varit död nu.”

Gruppstorlek: Klassen/gruppen delas in i grupper om 5-8 elever

Material: Tillverka gröna och röda kort i A6-format. Gröna kort med texten ”Jag var där…”. Röda kort med texten ”Och då, just då…”. Alla elever ska ha minst två kort av varje färg.

Annons

Arbetsmodell: Berätta den korta historien några gånger, så att alla blir förtrogna med den. Varje grupp sitter i en cirkel med två gröna och två röda kort i händerna. Utse vem som ska inleda. Så fort historien har kommit igång, kastar någon ett kort i cirkelns mitt och avbryter berättandet med antingen en beskrivning med hjälp av något sinnesintryck (grönt kort) eller driver handlingen framåt (rött kort). Rött kort följs av grönt kort och vice versa. Har man gjort slut på sina kort är det bara att plocka upp ett från golvet och ge sig in i leken på nytt.

Exempel:
A: Det var en gång en snigel…
(Grönt kort kastas i golvet.)
B: Jag var där och såg att den var klibbig och slemmig…
(Rött kort)
C: Och då, just då kämpade och stretade den för att ta sig upp på asfaltskanten…
(Grönt kort)
D: Jag var där och såg att asfalten var svart och blöt för det hade regnat hela veckan…
(Rött kort)
E: Och då, just då när snigeln kravlat sig upp närmade sig en stor farlig bil…
(Grönt kort)
F: Jag var där och hörde hur motorn vrålade.
(Rött kort)
G: Och då, just då anade snigeln faran och gjorde snabbt en bakåtvolt så att den flög ner i gräset.
(Grönt kort)
H: Jag var där och kände lukten av det våta gräset som…

Förmodligen kommer ingen grupp fram till slutet av historien och i den här övningen handlar det inte heller om det. Däremot har de säkerligen tyckt att det var roligt och spännande att driva berättelsen framåt med hjälp av korten och det är just det den här övningen går ut på – att ge eleverna lust att skapa berättelser och få dem att inse att de har förmågan att berätta.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS