Skicka vidare » Retorik i skolan
Main menu

Skicka vidare

Gruppstorlek: 12-14 elever

Material: Talpinne eller magisk sten (eller någon lämplig sak som läraren och/eller klassen har valt).

Arbetsmodell: Eleverna sitter i ring. Berätta för dem att de tillsammans ska skapa en så intressant och spännande berättelse som möjligt.  Man får tala när man fått talpinnen från den som haft ordet före en själv i cirkeln och det gäller att lyssna så noggrant att man kan bygga ut berättelsen så att den blir sammanhängande och verkar vara samma historia. När man sagt sitt, skickar man talpinnen till nästa elev. Det är tillåtet att säga pass, om man omöjligt kan komma på något att säga. Vår erfarenhet är att eleverna oftast vill delta och att de dessutom tycker att det är roligt.

Annons

Övningen går till så här. Läraren har talpinnen i sin hand och inleder berättelsen med att till exempel säga: ”Igår kväll när jag kom hem i mörkret och skulle tända lyset…” och skickar sedan pinnen till eleven intill. Han/hon tar pinnen, fortsätter berättelsen och ger talpinnen till nästa. Det är tillåtet att avsluta mitt i en mening. Utmaningen är, att kunna bygga vidare på historien med så bra ”flyt” som möjligt. Gå runt i cirkeln några varv och avsluta när det känns lämpligt.

När eleverna kommit in i arbetssättet, blir de skickligare och skickligare. Utveckla deras förmåga att berätta, genom att undan för undan införa nya moment, t ex att ”måla” med adjektiv och med sinnesintryck: syn, hörsel, smak, känsel, lukt. (Läs vidare om att skapa berättelser med hjälp av sinnesintryck i steg 5.)

Variation: Efter lärarens inledning får eleverna enbart säga ett ord var. De bildar meningar tillsammans; sätter en tänkt punkt ibland när det känns naturligt och säger sedan första ordet i en ny mening.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS