Sinnesintryck III » Retorik i skolan
Main menu

Sinnesintryck III

Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen

Arbetsmodell: Samla tillsammans en ”bank” på tavlan med ämnen som de flesta kan berätta något om, till exempel min bästa dag, min värsta dag, mitt favoritdjur, mitt stora intresse, min hobby, när jag städar mitt rum. Alla sitter tysta några minuter och funderar över vilket ämne de ska berätta om och vad de ska säga.
Gruppera eleverna två och två (se till att variera paren så att alla får arbeta med alla över tid). A börjar berätta. Efter en kort stund avbryter B genom att säga ett sinne, till exempel ”hörsel”. Då ska A berätta om vad han/hon hörde just då i sin berättelse. När B är nöjd säger han/hon ”handling” och berättelsen fortsätter tills B begär ett nytt sinne kopplat till historien. Uppmana eleverna att de ska försöka få med samtliga fem sinnen i berättelsen.

Exempel:
”När jag städar mitt rum”
A: -Jag tycker det är tråkigt att städa mitt rum, men ibland måste jag…
B: -Lukt!
A: -När stanken av fotsvett från alla strumpor som var utspridda i rummet nådde ända ut i köket, fick ”de” nog och hotade med utegångsförbud om jag inte snyggade till. Jag hämtade dammsugaren…
B: -Syn!
A: -Jag såg så mycket damm som virvlade runt i luften att jag tyckte det var bäst att dammsugaren fick jobba ifred en stund. Jag startade dammsugaren…
B: -Hörsel!
A: -… och medan den brummade och gjorde sitt luftrenarjobb la jag mig på sängen…
B: -Känsel!
A: -Åh, vad det var skönt att ligga i en mjuk säng, men något kändes knöligt i ryggen.
B: -Smak!
A: -Vilken tur! Jag hade glömt att jag gömde min godispåse för brorsan. Bara saltlakrits kvar. Nu skulle jag bara ha en tidning att läsa också. Det var väl ganska okej att städa ändå.

Annons

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS