Sinnesintryck I » Retorik i skolan
Main menu

Sinnesintryck I

Gruppstorlek: a) Hela klassen/gruppen + enskilt b) Par

Material: A4-ark, pennor

Arbetsmodell: a) Gör fem spalter på tavlan med rubrikerna: Syn-Lukt-Hörsel-Känsel-Smak. Eleverna skriver likadant på ett liggande A4-ark. Läraren väljer ett tema, t ex sommarlov och säger: ”När du tänker på ditt sommarlov, vad är det då du ser framför dig?” (Det blå tältet vid sjön.) ”När du tänker på ditt sommarlov, vad är det för lukt du känner? (Röken från elden och grillad korv.) ”När du tänker på ditt sommarlov, vad hör du?” (När regnet smattrar mot tälttaket.) ”När du tänker på ditt sommarlov, vad känner du?” (Det svider och kliar av de tretton mygg­betten på armen.) ”Vad känner du för smak, när du tänker på ditt sommarlov?” (Sur grillkorv som blev mer rökt än grillad.)

Annons

Gå tillsammans igenom våra fem sinnen och klargör att det är känseln man vill ha fram (till exempel det svider i den brända huden) och inte en känsla av något (till exempel lycka). Därefter sätter sig eleverna enskilt och tänker på sin sommar och fyller i listorna med sinnesuttryck.

Hjälp till med stödjande frågor om det behövs, till exempel: ”Vad gjorde du när det regnade?”, ”Har du varit på resa?”, ”Vilken glass är din favorit?”, ”Hur smakar den?”, ”Hoppade du från hopptornet?”, ”Hur kändes det att landa i vattnet?”, ”Hur kändes benen efter att du cyklat så långt?”.

Avbryt eleverna efter en stund och be dem lämna förslag som förs upp i spalterna på tavlan. Detta görs för att de ska inspirera varandra – tankar föder tankar. Låt dem sedan fortsätta en stund till med sina egna listor. Det är roligt om det blir många förslag på listorna, men tre förslag i varje lista är ett minimum.

b) Nästa moment är att eleverna studerar sina listor och väljer ut något i varje spalt som de vill berätta om. Om man gör som i exemplet ovan och väljer en händelse som man kopplar till de fem sinnena så får man en berättelse. Gruppera eleverna två och två och låt dem berätta för varandra.

Variant 1: Gör som i övningen ”Sinnesintryck” ovan, men när man kommer till att välja från listorna är det parkamraten som väljer vilka fem sinnesintryck som den andra ska berätta om. Det kan bli en rolig utmaning att fantisera ihop en berättelse som hänger ihop.

Variant 2: Gör en ”Sinnespromenad” där eleverna får gå en runda – och notera intryck med de fem sinnena. Efteråt ska de skriva en kort berättelse där alla sinnesintryck ska ingå.
Förslag på teman: När jag var liten, När jag gick på dagis, När jag var sjuk, När jag var på semester, När jag blev borttappad på IKEA, När jag gick vilse, När jag började skolan, När det var jullov, När jag lärde mig cykla, När jag blev osams med …

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS