Rösta på mig! – paneldebatt » Retorik i skolan
Main menu

Rösta på mig! – paneldebatt

Som avslutning på ett arbete med inriktning mot demokrati, samhälle och svensk politik passar följande övning bra. Den är tänkt att användas när eleverna är väl förtrogna med arbetsgången och har hunnit bli ganska självständiga i sitt arbete.

Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen

Material: Politiska partiprogram finns på internet. Om man upplever att texten är för svår för eleverna, kan man söka efter ”lättläst” eller” lätt svenska”. Läraren och klassen väljer ut någon del av partiprogrammet som kan vara angeläget eller intressant för dem, t ex skolpolitik. Modellen för argumentation ska vara tillgänglig, antingen synlig i rummet eller på arbetsblad till alla elever.

Annons

Arbetsmodell: Dela in klassen i lika många grupper som det finns riksdagspartier. Varje grupp får ett partiprogram. Varje grupp arbetar fram en argumentation och använder sig av mo­dellen från den gemensamma genomgången. Varje grupp tränar på att framföra sin argumentation och ger varandra Ros och Råd.

Övningen avslutas med en paneldebatt. ‘Partierna’ lottas ihop två och två för att debattera med varandra. Vid varje debatt ska det finnas en debattledare som fördelar ordet rättvist mellan debattörerna. Det är lämpligt att läraren har rollen, åtminstone i första omgången. Därefter utses eller lottas vilka elever som ska ha uppgiften vid efterföljande debatter(en elev per debatt).

Efter varje debatt röstar publiken via handuppräckning fram vilket ‘parti’ som har vunnit. Det vinnande partiets namn antecknas på tavlan. Detta upprepas tills alla debatter är avklarade. Som avslutning röstar publiken fram det vinnande partiet enligt samma modell som i övningen ”För och emot” ovan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS