Rimma, simma, dimma, limma, grimma… » Retorik i skolan
Main menu

Rimma, simma, dimma, limma, grimma…

Att rimma utvecklar förmågan att uppfatta de olika ljuden i språket och att skilja mellan form och innehåll. När man rimmar är det är uttalet av orden som är viktig och inte hur de stavas.

Gruppstorlek: Hela gruppen/klassen i två lag.

Material: Papper att skriva rimord på.

Annons

Arbetsmodell: Gå först igenom några ord som är lämpliga att rimma på och låt eleverna ge exempel och skriva dem på tavlan. Dela därefter in klassen i två lag. Lotta i förväg om vilket lag som ska börja svara och skriv upp båda lagens namn på tavlan. Skriv ett ord åt gången på tavlan och låt grupperna skriva så många rimord som möjligt på ett papper under förslagsvis en minut. Det lag (lag 1) som fick lotten börjar svara genom att en i laget går fram och skriver ett rimord. Därefter går en elev i andra laget fram och skriver ett ord. Sedan turas lagen om (olika elever varje gång) tills de har slut på rimord. Varje rätt svar ger ett poäng som antecknas på tavlan under lagets namn.

Variant: I stället för att skriva rimorden kan eleverna säga dem högt och tydligt. Lagen turas då om att säga rimord och inom varje lag svarar eleverna med turordning.
Tänk på, att rimma på namn kan vara känsligt. Ett gott råd är därför att låta bli det.

Det är betydelsefullt att kunna variera sitt språk både skriftligt och muntligt. En väg att gå för att undvika att upprepa sig i tal och i skrift och i stället få ett mer skiftande och livfullt språk, är att arbeta med synonymer och antonymer. Det gör vi i de två följande övningarna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS