Main menu

Presentationsövning

Efter att eleverna har tränat på att göra entré och inta rummet är det dags för en presentationsövning. Det finns många tillfällen i livet när man plötsligt ska presentera sig med sitt namn och samtidigt förväntas säga något intressant om sig själv. Man blir ofta överrumplad och har svårt att komma på något över huvud taget. Har man tränat på detta moment i en trygg miljö, kan man förhoppningsvis plocka fram kunskapen även i andra situationer. Gör en återkoppling till steg 2, turtagningsövning och steg 3, lyssnarens kroppsspråk. Här ska de övningarna kompletteras/ byggas ut med talarens kroppsspråk.

Att upprepa övningar skapar trygghet och självförtroende. Jäm­för idrottsmännens självförtroendeträning, där de upprepar samma moment gång på gång för att det ska sitta i ryggmärgen och bli en reflex.

Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen, smågrupper om 3-4 elever

Annons

Material: Talkort

Arbetsmodell: Eleverna skriver tre meningar om sig själva på talkortet. ”Jag heter…”, ”Jag är bra på…” och ”Jag vill…”. De följer mallen ”På scenen” och tränar först enskilt, sedan i smågrupper. Slutligen gör var och en sin presentation inför hela gruppen. Använd modellen för turtagning i steg 2. Lyssnarna agerar goda lyssnare (se steg 3).

Diskutera/repetera efteråt vad man behöver tänka på steg för steg, när man ska göra ett framförande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS