Övning i par » Retorik i skolan
Main menu

Övning i par

Se övningen Övning i helgrupp.

1) Hälsa som en utpräglad ‘Logos’, dvs. korrekt, torr och stram, utan livliga gester, kyligt konstaterande; på ett sätt som vädjar till förnuftet.
Exempel: ”Hej mitt namn är Karin Beronius, ja, dvs. med ”e” först och ”o” sen – alltså Bero. Detta är ju synnerligen viktigt när man försöker kommunicera via e-post, då är ju stavningen avgörande för om meddelandet kommer fram…”

2) Hälsa nu som en utpräglad ‘Pathos’, dvs. med stort engagemang, grandiost leende, hela kroppen är med när du hälsar, till exempel på en person, en god vän du inte sett på mycket länge!
Exempel: ”Nej, men är det inte Anna? Ååh, vad det var länge sedan! Du ser strålande ut! Ja, jag håller just nu på med ett projekt om retorik i skolan, det är helt fantastisk att få jobba med en sådan vision. Å vad gör du nuförtiden? …”

Annons

La ni märke till någon skillnad i rummet när det gäller energin, efter respektive övning?
Syftet med övningen är att förstå hur viktigt engagemang och tydliga känslouttryck är, inte minst för att tydligt visa hur glad du blir över att se honom/henne igen. Det centrala här är det enhetliga och tydliga i budskapet när kropp och ord visar/säger samma sak.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS