Nyhetssändning » Retorik i skolan
Main menu

Nyhetssändning

Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen delas in i grupper om 4-5 elever.

Material: Samla nyheter från lokalpress, rikstidningar, TV och/eller internet. Man behöver för det mesta hjälpa yngre elever med bearbetningen, så att språket blir begripligt för dem. Var noga med att understryka att de själva måste förstå vad de säger innan de redovisar för andra.

Arbetsmodell: Förbered övningen genom att gemensamt eller som hemuppgift titta på en nyhetssändning. Be eleverna notera vilka roller de olika reportrarna har. Diskutera därefter hur nyhetssändningen är upplagd med ett nyhetsankare i studion som håller ihop sändningen och som presenterar vad som ska komma, skickar över till reportrar i fält, intervjuar experter på plats i studion och som slutligen sammanfattar de viktigaste inslagen. Väderprognos, lokala nyheter och sport kan antingen bakas in i sändningen eller finnas som fristående inslag. Berätta också att en nyhetssändning är upplagd enligt retorikens regler med inledning och förhandspresentation, mittparti/huvuddel och avslutning med sammanfattning.

Annons

Med TV-nyheterna som modell ska nu eleverna göra en egen nyhetssändning. Grupperna kommer överens om hur de olika rollerna ska fördelas; nyhetsankare, reporter ute i ‘verklig­heten’, experter, lokalreporter, sportreporter och meteorolog. Samma elev kan ha flera roller, det är bara nyhetsankaret som inte kan dubblera sin roll. Sammanställ nyhetsmaterialet enligt arbetsgången med talkort i steg 6. Man kan antingen arbeta med den här uppgiften under lektionstid eller ha den som hemuppgift.

Låt grupperna först repetera tillsammans på egen hand för att sedan göra ett genrep inför en av de andra grupperna. Eleverna ger varandra feedback genom att använda sig av Ros och Goda Råd i steg 8. Redovisningen görs sedan i helklass och då är det publikens tur att ge respons. Har man möjlighet, kan man låta en grupp i veckan redovisa. Det är bra om det blir lite paus mellan redovisningarna så att inte publiken blir ”övermätt” utan orkar fortsätta med sin viktiga uppgift – att vara en bra publik.

Variant 1: ”Tänk om”-nyheter: Eleverna fantiserar och skriver ihop sina egna drömnyheter.

Variant 2: Använd nyhetssändningen som modell och gör en redovisning av ett land eller en världsdel.

Material: Aktuellt SO- material.

1 Comment

  1. Pingback: SO - lenask56 | Pearltrees

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS