Nycklar » Retorik i skolan
Main menu

Nycklar

Gruppstorlek: Hela gruppen/klassen

Material: Så många nycklar, helst av olika utseende, att de räcker till hela gruppen.

Arbetsmodell: Ge eleverna var sin nyckel och säg: – Nu ska du berätta en kort historia om din nyckel. Vart leder den? Är det nyckeln till ett hemligt rum? Är det nyckeln till en skatt? Vad finns bakom låset? Är det nyckeln till en dagbok? Hur fick du tag på nyckeln? Vem har ägt den? När? Nu ska ni sitta tysta och fantisera ihop en historia, som har med nyckeln att göra.

Annons

När alla har fått tänka en stund, inleder läraren med att berätta sin egen nyckelhistoria för att inspirera eleverna. Säg att de gärna får ”låna” lite från den historien och kanske bygga vidare på den. Välj vem som ska börja och fortsätt övningen tills alla har berättat.

Om klassen är så stor att man inte orkar lyssna aktivt på alla berättelser, är det bättre att halvera den och låta den andra halvan fortsätta berätta vid nästa tillfälle.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS