Main menu

Njut av goda ord

Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen och par

Material: Tidtagarur

Arbetsmodell: Placera ut lika många stolar som elever i två rader mitt emot varandra. Se till att det finns ett tomutrymme mellan stolarna i varje rad (rad A och rad B).  Stolarna mitt emot varandra ska stå på så bekvämt ”pratavstånd” att elev A och elev B nästan nuddar varandras knän. Om eleverna inte bildar jämna par, får läraren själv hoppa in och delta i övningen. Alla sätter sig på var sin stol och pratar parvis med varandra på följande sätt:

Annons

a) Varje elev i rad A tar ögonkontakt med eleven mitt emot i rad B och säger tre bra, positiva saker om och till honom/henne. Eleverna byter sedan roller, så att elev B tar ögonkontakt och säger tre positiva saker till A.
b) Elev A i paret ser elev B i ögonen och säger tre bra saker om sig själv. Därefter byter eleverna roller.

Eleverna i rad A flyttar ett steg till vänster och den elev som sitter längst ut till vänster flyttar och sätter sig längst ut till höger. Eleverna i rad B sitter kvar på sina platser. Nya par bildas och övningen fortsätter på samma sätt som står beskrivet under a) och b). Avbryt övningen när det känns lämpligt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS