Mötet på berget » Retorik i skolan
Main menu

Mötet på berget

En avslappningsövning som även övar förmågan att skapa inre bilder.

Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen

Arbetsmodell: Klassen ligger eller sitter. Det ska finnas tillräckligt med utrymme mellan eleverna så de inte stör varandra. Läs långsamt och gör då och då uppehåll, så att eleverna får tid att fantisera.

Annons

Läs: – Kontrollera så att du har så mycket plats att ingen stör dig. Lägg/sätt dig bekvämt. Blunda. Andas in genom näsan. Håll andan och räkna, tyst för dig själv, till tre. Andas sakta ut genom näsan och fortsätt att andas lugnt. Känn efter så att andningen når magen och att magen rör sig sakta upp och ner. Ligg bara still, blunda och andas någon minut… Nu ska ni få följa med mig på en promenad i fantasin. Fortsätt att blunda… Vi förflyttar oss till en sommardag. Du går på en stig i skogen. Kanske ska du plocka blåbär… eller också bara göra en utflykt. Om du lyssnar, kan du höra fåglarna kvittra. Det är nog en lövsångare. Den är ganska nära. Nu hör du en till lite längre bort. Solen skiner och när du går nära träden får du randiga skuggor på kroppen av dem. Det är ganska mycket barr på stigen och ibland hamnar det barr i skon. Det sticks. Stanna och ta av dig skon och töm ur barren. När du står där, och ena foten är barfota, så kryper en myra upp på din stortå och biter dig. Vad gör du då? Svara inte nu. Du ska få berätta när vi är framme. Sätt på dig skon igen och gå vidare. Det är varmt och du är törstig. Du hör att det porlar ganska nära stigen. Du går av stigen. Där växer det blåbärsris som når dig nästan till knäna. Hur känns det? Har du shorts på dig? Du kommer fram till bäcken och du lägger dig på knä i den blöta mossan. Du kupar händerna och sänker ner dem i vattnet. Det är iskallt! Det måste vara källvatten. Du dricker stora klunkar av det kalla vattnet. Hur smakar det? Du går tillbaka till stigen och fortsätter. Nu börjar det gå uppför. Du blir andfådd och stannar och vilar en stund. När du har hämtat andan så fortsätter du. Det går uppåt och uppåt. Du tänkte inte på det för en stund sedan, men nu förstår du att du är på väg uppför ett berg. Stigen är inte så fin längre. Den är stenig och det finns många rötter som det är lätt att snubbla på. Gå försiktigt! Bredvid stigen växer stora snår av hallon. De luktar sött och gott! Ta en paus och plocka lite hallon. Hur smakar de? Hör du humlorna som surrar? Nu är pausen slut. Du är snart framme, så iväg med dig nu. Sista biten är riktigt besvärlig. Det är brant och stenigt. Nu skymtar du toppen. Men vem är det som sitter där på en sten? Jag tror du vet vem det är. Du går närmare och du ser att personen har något i handen. Vad är det? Du får det. Sätt dig och se dig om. Njut av utsikten och solen. När du har vilat dig en stund så tar du ett extra djupt andetag, sträcker på dig, öppnar ögonen och kommer tillbaka till klassrummet.

Innan ni börjar prata om promenaden ska alla elever, individuellt, skriva svaret på frågorna: Vem var det som satt på en sten på bergets topp? Vad fick du? Gå sedan laget runt och låt alla svara på de två frågorna. Avrunda övningen med att delge varandra upplevelserna under promenaden. Uppmuntra eleverna att berätta om sinnesintrycken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS