Mitt tal 1 » Retorik i skolan
Main menu

Mitt tal 1

Den här övningen, ”Mitt tal”, påminner om den individuella öv­ningen ”En intressant upplevelse 1” ovan. Skillnaden är, att elev­erna där är mer styrda vid valet av specifikt ämne, medan de här i stället fritt väljer sitt specifika ämne utifrån det generella ämnet. Övningen återkommer och byggs ut i del 2-7 i partes­modellen.

Gruppstorlek: Enskilt
Material: Arbetsblad med intresseområden

Arbetsmodell: Varje elev ska ha arbetsbladet ”Intresse­om­råden”. De får veta att det generella ämnet är ’ett intresse’. Vissa elever kanske genast vet vilket deras intresse och specifika ämne är, medan andra är hjälpta av att läsa igenom intresseområdena på arbetsbladet och kryssa för tänkbara ämnen för att till sist välja ett specifikt ämne.

Annons

När ämnet är valt, ska eleverna göra en inledande analys av målgrupp, syfte och mål på samma sätt som i föregående övningar. Övningen ”Mitt tal” fortsätter sedan i partesmodellens del 2, inventio, där det handlar om att skapa ett innehåll.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS