Main menu

Klassresan

Gruppstorlek: Grupper om tre eller fyra elever

Material: I ”Frågor för eleverna att ställa sig”

Tidsåtgång: 15-20 minuter för gruppdiskussionen + tid för genomgång av gruppernas svar

Annons

Arbetsmodell: Dela in klassen i grupper. Berätta att varje grupp ska analysera en situation, där de föreställer sig att de ska hålla ett tal. Talet ska handla om en resa som klassen ska göra i slutet av vårterminen. Med hjälp av frågorna ovan ska de förbereda sig, så att de känner sig så bekväma som möjligt inför talsituationen. Varje grupp ska välja en sekreterare, som antecknar de svar som diskuteras fram. Som svar på exempelvis ”Vilka ska lyssna?” kanske en grupp kommer fram till att det är föräldrarna, medan en annan grupp menar att det är skolledningen och en tredje att det är klasskamraterna. Valet av målgrupp är av betydelse för svaren på resten av frågorna.

Avbryt när den angivna tiden är ute, även om inte alla har hunnit göra allt. Grupperna ska nu presentera sina analyser. Ha frågorna som rubriker på smartboard, PP etc. Gå igenom gruppernas svar på så sätt att de i tur och ordning lämnar ett förslag åt gången som du antecknar under respektive rubrik. Se till att alla elever inom respektive grupp turas om att prata. Spara alla förslag.

Diskutera svaren tillsammans. Vilka tankar har väckts som eleverna inte hade tidigare? Vilken nytta tror de, att de kommer att ha av analysen?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS