Main menu

Hur känner jag mig?

Här kan man ta tillfället i akt och lära eleverna ord och begrepp som används för att sätta ord på känslor.

Gruppstorlek: Presentation med hela klassen/gruppen och därefter arbete i smågrupper om 4-5 elever.

Material: Ordkort med olika sinnesstämningar/känsloadjektiv, till exempel arg, stressad, glad, hysterisk, generad, stolt, sömnig etc.

Annons

Arbetsmodell: För att visa eleverna hur övningen går till, dra en lapp med ett känsloadjektiv, men dölj vad som står på den. Gestalta känslan och låt klassen gissa vilken känsla de tror att det handlar om.

Dela in klassen i smågrupper och ge varje grupp en hög kort med känsloadjektiv. Eleverna turas därefter om att dra lappar och visar med hjälp av sitt kroppsspråk vad som står på lappen. De andra i gruppen gissar.  Det är inte tillåtet att använda rösten. Använd modellen med turtagning: Eleven som sitter närmast till vänster om den gestaltande eleven får gissa känsla. Om han/hon gissar fel går ordet vidare till nästa.

Känsloadjektiv
glad    förstående    genialisk    intresserad    snäll
hjälpsam    fantastisk    klok    omtänksam    smart
kul     generös    lugn    positiv    trevlig
berömmande     gullig    kunnig    påhittig    ärlig
modig     humoristisk    noggrann    pålitlig    proffsig

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS