Höjd veckopeng » Retorik i skolan
Main menu

Höjd veckopeng

Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen, 3-4 elever/grupp.

Material: Talkort i A6-format.

Arbetsmodell: Klassen samlar tillsammans argument på tavlan som motiverar att veckopengen höjs. Argumenten kan till exempel vara: allt har blivit dyrare och veckopengen har inte hängt med i utvecklingen; jag tar ett större ansvar och gör mer arbete hemma som att diska, städa, tvätta eller har andra lämpliga ansvarsområden; klasskamraternas veckopeng är högre; jag lovar att gå ut med hunden varje dag eller jag lovar att vara snällare mot mina småsyskon.

Annons

Diskutera därefter vad slags motargument man kan vänta sig. Föräldrarna (målgruppen) har kanske redan tidigare hört löften som inte har infriats. Varför ska de tro på löftena nu? Att ställa sig följande frågor kan hjälpa till med att öka förutsättningarna att lyckas övertyga föräldrarna: – När är bästa tillfället/tidpunkten att lägga fram min förfrågan? På helgen när de är lediga? Före eller efter maten? – Hur frågar jag? – Vilken attityd har jag? – Vad kan jag göra för att öka mina chanser att få önskat svar? Det är ibland svårt att i förväg veta vad för slags motargument man möts av, men att ha funderat och försökt sätta sig in motpartens ståndpunkt ökar ens egna möjligheter att agera på det mest övertygande sättet.

Eleverna delas in i grupper och väljer tillsammans ut de tre bästa argumenten, rangordnar dem och skriver dem sedan på ett talkort.  Som tidigare antecknas det näst bästa som det första argumentet, det svagaste placeras som nummer två och det bästa sparas till sist.
Med hjälp av talkorten tränar eleverna i sina respektive grupper en kort stund på sin argumentation. Det går till så att en elev argumenterar för sin sak och de andra agerar ”föräldrar” och kommer med motargument.

Låt slutligen några av grupperna redovisa för hela klassen. Om man vill göra det hela till ett tävlingsmoment, bör alla grupperna redovisa. Klassen röstar då genom t ex handuppräckning på de argument som upplevs som de bästa.

Utbyggnad av övningen: Här gäller det för eleverna att se om argumenten håller ”på riktigt”, när de får i uppgift att försöka övertyga föräldrarna om att de bör få höjd veckopeng. För att kunna både låta och se ut så övertygande som möjligt, har de då naturligtvis inga talkort. Det blir intressant att höra med eleverna efteråt, hur det gick. Vilka argument upplevde de vara bäst?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS