Main menu

Hög och låg status

Här gäller det för eleverna att med hjälp av kroppsspråket tydligt visa om de gestaltar en person med hög eller låg status.

Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen som delas in i grupper om 2-4 elever.

Material: Situationsbeskrivningar som ska användas till korta improvisationer. (Kopieringsunderlag med förslag på situationsbeskrivningar att klippa ut, så varje grupp får en lapp med en situation att improvisera.):

Annons

Arbetsmodell: Eleverna ska utifrån sin situationsbeskrivning göra en improvisation. I improvisationen ska det alltid finnas minst en person med hög status och minst en person med låg status. Den som tar lågstatusrollen visar med sitt kroppsspråk att han/hon är kuvad och undfallande. Den som har rollen med hög status visar med sitt kroppsspråk att han/hon har makt över sin omgivning och tar för sig i den spelade situationen. I varje improvisation finns det möjlighet att fler elever antingen har låg- eller högstatusroller. Rösten kommer att påverkas av kroppsspråket. (I steg 9 presenteras rösten och anpassade röstövningar.) Som inledning gör läraren en återkoppling till ”Hur känner jag mig”, steg 7, och visar med sitt kroppsspråk hur man agerar om man exempelvis är kaxig, blyg eller nedtryckt.

Innan eleverna själva börjar göra övningen visar läraren hur en person med låg status agerar, när han/hon möter en person med hög status genom att improvisera situationsbeskrivningen ”Ni köper biobiljetter av en otrevlig försäljare”. Varje grupp får till sist en lapp med en situationsbeskrivning och får cirka tio minuter på sig att träna in sin improvisation. Tiden ska vara begränsad för att förhindra att elevernas krav på sig själva blir för stora. De turas sedan om att spela upp improvisationerna för resten av klassen.

Förslag på situationsbeskrivningar:
· Ni köper biobiljetter av en otrevlig försäljare
· Ni står i busskön och en person försöker tränga sig före.
· Ni har en filmkväll med snacks och godis och en av kompisarna försöker ta för sig mer än sin andel.
· Ni går på en trottoar och möter en person som verkar vilja ha trottoaren för sig själv.
· Ni är i omklädningsrummet och ska duscha efter idrotten och en klasskamrat vill inte vänta på sin tur.
· Ni ska äta middag och en i familjen vill hela tiden bli uppassad.
· Klassen har muntligt förhör och en av klasskamraterna försöker att glänsa hela tiden.
· De elaka styvsystrarna talar om för Askungen vad hon måste göra.
· Hans och Greta träffar häxan vid pepparkakshuset.
· Kalle Anka vill låna pengar av Joakim von Anka.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS