Gör en tankekarta » Retorik i skolan
Main menu

Gör en tankekarta

Tankekarta, som också kallas minneskarta eller mindmap, är mycket användbar när man arbetar med minnesteknik.

Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen, individuellt och parvis

Material: Liggande A4-ark och enkla, korta faktatexter

Annons

Arbetsmodell: Börja med att presentera arbetet i helklass på tavlan. (I det här exemplet använder vi oss av samma text och samma stödord som i ”Talkort – Steg I” för att göra de olika arbetssätten lättare att jämföra.) Skriv rubriken, ”Berguv”, mitt på tavlan och ringa in ordet. Rita därefter strålar från rubriken och placera ut stödorden på strålarna i en ring runt själva huvudordet. Numrera strålarna så att det blir tydligt i vilken ordning stödorden kommer vid presentationen. De stödord som är av stor betydelse placerar man nära centrum och de som är mindre viktiga längre ut. De ord man anser vara allra viktigast kan man markera, antingen genom att stryka under eller ha dem i en annan färg. Man kan också rita bilder eller använda sig av olika symboler på en tankekarta. När den gemensamma genomgången är avklarad berättar man tillsammans ”Berguven” utifrån tankekartan. Därefter väljer eleverna en kort faktatext, gör en tankekarta på egen hand och tränar på att återberätta texten med hjälp av denna, först var och en för sig och sedan för varandra i par. Slutligen redovisar eleverna för läraren enskilt eller parvis.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS