Fotografiet 2 – Presentationsövning med lyssnaren, inte talaren, i fokus » Retorik i skolan
Main menu

Fotografiet 2 – Presentationsövning med lyssnaren, inte talaren, i fokus

Använd gärna den här övningen som en av de första, där eleverna får göra en presentation inför klassen. Det känns tryggt att få ingå i en grupp, vilket avdramatiserar att tala inför gruppen. Här är det lyssnaren – inte talaren – som står i fokus vid responsarbetet. Talaren kommer alltså ur fokus och arbetsmodellen gör, att det inte känns så nervöst första gångerna eleverna ska stå framför sina klasskamrater och ha ett framförande.
Detta är också en första enkel introduktion av grundläggande disposition med inledning – mittparti/huvuddel – avslutning. Arbetet med att planera och disponera ett tal presenteras mer utförligt i steg 10.

Gruppstorlek: 4-5 elever

Material: Fotografier på okända människor (t ex klippta ur tidningar), papper i A3-format och färgpennor till varje grupp.

Annons

Arbetsmodell: Varje grupp får ett A3-papper och färgpennor.
Fotografierna lottas ut så att varje grupp får ett kort på en okänd person.
Gruppen ska utifrån fotografiet skapa en person med så många detaljer som möjligt: namn, ålder, familj, födelse- och/eller bostadsort, yrke, intressen, hemlig last etc.
A3-papperet viks på mitten. Karaktären skapas med hjälp av en tankekarta på det vikta papperets insida.
På A3-papperets framsida skrivs en inledning.
På A3-papperets baksida skrivs en avslutning.
Förberedelsetid 20 minuter.

Gruppen bestämmer vem som ska säga vad under presentationen inför klassen och övar i 10 minuter.

Grupperna turas om att presentera sina karaktärer inför klassen.

Presentatörerna i varje grupp ger Ros & Goda Råd till åhörarna enligt de ”Spelregler för lyssnaren” som gruppen skapat (se steg 3).

Efterarbete: Diskutera i klassen varför man behöver vara en god lyssnare. Hur kan man som lyssnare hjälpa talaren att göra sitt bästa? (Se övningen ”Den dåliga lyssnaren” i steg 3.)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS