För lite, för mycket, lagom? » Retorik i skolan
Main menu

För lite, för mycket, lagom?

Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen

Material: Korta roliga historier exempelvis Bellmanhistorier.

Arbetsmodell: Läraren framför samma roliga historia på tre olika sätt. 1) Läraren står stel som en pinne och ansiktet är som hugget i sten. Rösten är helt tonlös och ingenting betonas, när han/hon berättar historien. 2) Historien framförs helt hysteriskt. Gesterna är överdrivna, kroppsspråket är vilt, rösten åker berg- och dalbana och allt betonas. 3) Läraren framför historien med ett mer naturligt kroppsspråk och betoningar och röst harmonierar.

Annons

Dela in klassen i par och förse alla med en historia var. Det gör ingenting om några får samma. Eleverna tränar parvis på att framföra historierna för varandra i de tre versioner som läraren demonstrerade. Tanken är, att om man gör något som är väldigt överdrivet och sedan upprepar det hela på ett mer naturligt sätt, tar man fortsättningsvis med sig en liten del av det överdrivna framträdandet (version 2 ovan) och vågar släppa loss lite mer.

Variation: Berätta om: från det man vaknar tills man sitter i klassrummet; hur man gör när man tar hand om disken; när man passar sin lillasyster eller någon annan vardaglig händelse.

1 Comment

  1. Pingback: Tala - lenask56 | Pearltrees

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS