En sann historia » Retorik i skolan
Main menu

En sann historia

Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen

Arbetsmodell: Övningen går ut på att lyssna aktivt, att vara ”detektiv” och försöka genomskåda felet i berättelsen.

”Min farfar var fjärdingsman. (Det är ungefär detsamma som en polis. Fjärdingsmän fanns förut på mindre ställen på landet.) En gång fick han ta emot en anmälan om ett inbrott i en fäbod­stuga. Stugägaren kom hem till fjärdingsmannen och redogjorde för sin upptäckt: Han hade genast sett att något inte stod rätt till när han kom till sin stuga. Ett fönster på framsidan var sönderslaget. Ägaren, som hade låst upp huset med nyckeln han hade med sig, märkte genast han kom in att alla värdefulla kopparsaker hade stulits. Dessutom saknades en fin älgbössa och en antik klocka. Min farfar fjärdingsmannen lyssnade uppmärksamt och skrev i sitt anteckningsblock. Efter att ha tagit adjö av stugägaren, tog han sin cykel och begav sig av till brottsplatsen som låg en mil bort. När han kom fram till fäboden lutade han cykeln mot stugan. Medan han pustade ut efter cykelturen tittade han på glasskärvorna som låg i gräset. Stugägaren hade skickat med nyckeln så farfar låste upp, gick in och såg sig omkring. Han lade märke till de tomma spikarna på väggarna och såg märkena efter klockan och kopparsakerna. Skåpen stod öppna och på golvet låg diverse småsaker och skräp i en enda röra. Farfar kliade sig fundersamt på hakan, gick ut och satte sig på trappan, tog fram sitt anteckningsblock och tittade på det söderslagna fönstret.
När han hade suttit och skrivit en stund, slog han ihop boken och sa för sig själv: ”Jaha, nu var det här avklarat. Nu cyklar jag hem och ringer landsfiskalen (landsfiskal kan jämföras med nutidens polischef). Det här är ett bedrägeriförsök. Stugägaren själv är den skyldige.
Hur kunde min farfar dra den slutsatsen?
(Lena Nilsson)

Annons

Läs berättelsen en gång till. Låt eleverna därefter diskutera två och två och försöka komma med förslag på lösning. Slutligen presenterar alla par sina förslag i helklass. Vilket förslag verkar mest troligt?

(Lösning: Fönsterglaset låg i gräset utanför stugan. Har man haft inbrott och fått fönstret inslaget, bör glaset ligga på golvet inne i stugan.)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS