Main menu

En intressant upplevelse 1

Gruppstorlek: Enskilt
Material: ”Frågor för eleverna att ställa sig” på smartboard, PP etc. Tillgång till arbetsblad med ”De sju frågorna” och ”FAMN”.



Tidsåtgång: Ca 20 minuter + tid för diskussion med läraren.
Arbetsmodell: Eleverna får veta att det generella syftet är att hålla ett tal om ”en intressant upplevelse som på något sätt förändrat dem” och att målgruppen är klassen. Var och en bestämmer först sitt eget specifika syfte samt vilken upplevelse han/ hon vill tala om.

Syftet, det man vill åstadkomma ska, som nämndes inledningsvis, klart formuleras i en enda mening: ”Syftet med mitt tal är att…”

Annons

Därefter är det dags för eleverna att göra en ‘föranalys’ och analysera en situation, där de individuellt föreställer sig att de ska hålla ett tal om en intressant upplevelse. Med hjälp av frågorna på arbetsblad 1, 2 eller 3 ska de förbereda sig så att de känner sig så bekväma som möjligt inför talsituationen. På frågan ”Vilka ska lyssna?” blir det givna svaret “klassen”. Desto intressantare blir svaret på exempelvis ”Vilken typ av tal ska jag hålla? Vill jag informera, berätta, roa eller övertyga?”

Gå runt i klassen och kontrollera att alla har förstått uppgiften och gör en så noggrann analys som möjligt. Diskutera deras svar och besvara eventuella frågor. Det är viktigt att alla elever blir klara med sina respektive analyser inför arbetet i del 2, inventio. Där fortsätter övningen och det handlar om att skapa ett innehåll i ”En intressant berättelse”.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS