Du är bra » Retorik i skolan
Main menu

Du är bra

Enligt Quintilianus ska barnet få beröm och uppmuntran. Det får eleverna i den här övningen, som går ut på att stärka deras självkänsla.

Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen

Arbetsmodell: En förutsättning för att lyckas väl med övningen ”Du är bra” är, att eleverna känner till många adjektiv som anger positiva egenskaper. Brainstorma tillsammans fram så många sådana ord som möjligt på tavlan och för sedan över dem i en lista på ett blädderblocksblad. Därefter kan övningen börja.

Annons

Klassen sitter i ring. En elev sätter sig mitt i ringen. Alla turas om att säga något positivt till eleven i cirkelns mitt. När man gått laget runt, är det nästa elevs tur att sitta i mitten och bli överöst med värmande ord. Första gången man gör den här övningen brukar det bli mycket: ”Du är snäll.” Att vara snäll är bra, men upprepar man övningen några gånger och ber eleverna variera sig och använda de positiva adjektiv som står på blädderblocket, blir variationen mycket större.

Variant: Alla elever får en klasslista var. Eleverna skriver en positiv mening om var och en av sina klasskamrater. Låt dem inte göra det för enkelt för sig genom att skriva samma sak om alla sina klasskamrater. Samla in klasslistorna och gör en fin sammanställning av alla kommentarerna till varje elev. Dela ut de vackert dekorerade pappersarken vid ett högtidligt tillfälle som till exempel en skolavslutning eller gör en adventskalender med ett kuvert för varje elev. Det blir ett fint minne att ta med sig från sin klass och något att ta fram och läsa de dagar man kanske känner sig lite nedstämd. Förslagsvis kan man inleda så här:
Sara
Du är…
alltid hjälpsam
bra på att ta ansvar
den man kan lita på
schysst,         osv

Jag använde detta som inspiration till klassens julkalender. Men eftersom inte så många kunde skriva jättebra så pratade jag med barnen och jag skrev. Varje barn skulle säga 3st bra saker om ett barn i klassen. (Jag talade om vilket barn de skulle prata om.)
Varje dag när vi drog kalendern så fick den som öppnade luckan sin lilla julklapp + att det låg en liten lapp där. På lappen stod ett namn. Det blev “dagens kompis” som fick höra 3 bra saker om sig själv. Det blev populärt. Det blev mer spännande för barnen vad som skulle finnas i luckan. De blev också mer delaktiga jämfört med om de bara skulle få öppna luckan en gång.
Jag valde att alla skulle få höra 3 saker för att ingen skulle få höra en lång lista med bra saker, och någon annan kanske bara 2. Jag ville inte att det skulle kunna bli någon tävling om vem som fick flest bra kommentarer och kanske skulle verka “populärast”.”
(Anna Skoog, lärare i åk 1 i Ludvika)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS