Den dåliga lyssnaren » Retorik i skolan
Main menu

Den dåliga lyssnaren

Den här övningen gör vi för att uppmärksamma eleverna på skillnaden mellan en god och en dålig lyssnare. Här ligger fokus på lyssnaren. Den som berättar historien kan ställa sig framför gruppen och berätta utan att känna några krav om att behöva vara perfekt.

Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen

Material: Korta, roliga historier exempelvis Bellmanhistorier.

Annons

Arbetsmodell: Gör två spalter på tavlan och skriv rubriker: Den goda lyssnaren och Den dåliga lyssnaren. (De har redan gjort spelregler för lyssnaren så den här delen av övningen fungerar som en repetition.) Låt eleverna komma med förslag på vad som kännetecknar de olika lyssnartyperna. T ex ser på den som talar – tittar ut genom fönstret; sitter still – sitter och gungar på stolen; ser glad ut – grimaserar; ser pigg ut – gäspar.

Dela ut de roliga historierna. Det gör ingenting om några får samma historia. En del elever har kanske någon historia som de redan kan och då kan de använda den. Låt eleverna träna på sina historier några minuter. Därefter sätter sig alla vända framåt. Läraren börjar med att ställa sig framför publiken och säga ”Får jag be om dåliga lyssnare.” Alla elever intar en negativ position och läraren berättar sin historia för att sedan be om goda lyssnare och upprepa historien. Låt sedan eleverna i tur och ordning komma fram och berätta sina historier med först dåliga och sedan goda lyssnare. Om klassen är stor, kan det vara lämpligt att göra övningen i halvklass eller låta hälften av eleverna berätta sina historier nu och hälften nästa lektion. Det kan då också bli en nyttig repetition av god-dålig lyssnare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS