Att skapa en berättelse utifrån en bild – Variant » Retorik i skolan
Main menu

Att skapa en berättelse utifrån en bild – Variant

Variant på övningen Att skapa en berättelse utifrån en bild – i par

Paren splittras och varje elev får en ny partner att berätta historien för. När elev A har berättat sin historia, ställer elev B – lyssnaren – tre öppna frågor om historien till elev A, som sedan svarar på dem. Därefter byter eleverna roller, B berättar, A lyssnar och ställer frågor. De öppna frågorna gör att berättelsen utvecklas ytterligare.

Bilda nya par igen och berätta historien för tredje gången. Påminn eleverna om att väva in det som tillkom i berättelsen genom frågorna från lyssnaren i föregående konstellation. Denna fas kan upprepas flera gånger vilket gör att berättelsen växer och förändras hela tiden med hjälp av frågorna från lyssnaren.

Annons

Säg till eleverna att återvända till det ursprungliga paret och turas om att berätta historien för varandra. Från början var det samma historia, men förmodligen har historierna dragit iväg åt olika håll.

Efteråt: Resonera om/fundera över skillnader … Fråga eleverna om det finns någon berättelse som de tycker att alla borde få lyssna på. Låt några elever berätta sina historier i helklass.

Se även övningen Att skapa en berättelse utifrån en bild – tillsammans

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS