Att skapa en berättelse utifrån en bild – tillsammans » Retorik i skolan
Main menu

Att skapa en berättelse utifrån en bild – tillsammans

Gruppstorlek: Hela gruppen/klassen

Material: Vald bild, till exempel affisch, poster eller PowerPoint att visa på tavlan

Arbetsmodell: Börja med att tyst titta på bilden i någon minut. Den tysta stunden är mycket viktig för att alla ska få chansen att fundera över vad de ser på bilden. Därefter ska varje elev säga något om den. Använd turtagning (se instruktionen om turtagning i steg 2), så att alla kommer till tals och får lika stort tal­utrymme. Iakttagelserna ska vara neutrala och utan tolkningar. Exempel: ”Jag ser ett grönt hus; en flicka sitter på trappan; en cykel ligger i gräset etc.”

Annons

Nästa uppgift är att tolka bilden. Vem bor i huset? Hur ser flickan ut? Hur känner hon sig? Vem är hon? Varför ligger cykeln i gräset?  Vad tror du har hänt? Vad kommer att hända? När är bilden tagen? Var är den tagen? Av vem är den tagen? Ha inte för bråttom med det här momentet. Alla elever måste hinna tänka efter och tolka bilden genom att gissa, påstå något, använda sig av egna erfarenheter och beskriva. Det finns inga krav på sanning och rimlighet.

Med hjälp av att ställa öppna frågor växer en berättelse fram.  Anteckna eventuellt stödord på tavlan bredvid bilden utifrån det barnen säger. Ställ stödjande frågor för att få berättelsen att gå framåt. Återberätta sedan historien tillsammans. Om det verkar saknas något i berättelsen, fortsätt att ställa öppna frågor tills alla känner sig nöjda med innehållet.
Till sist berättar läraren med inlevelse den färdiga berättelsen för klassen. Eleverna ska samtidigt som de lyssnar kunna se både bilden och stödorden.

Efteråt: Fråga eleverna hur de upplevde att skapa berättelsen, hur det kändes att lyssna på och känna igen sina egna ord.  Att få höra sina egna ord upprepas stärker självkänslan.

Se även övningarna Att skapa en berättelse utifrån en bild – i par samt Att skapa en berättelse utifrån en bild – variant

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS