Att skapa en berättelse utifrån en bild – i par » Retorik i skolan
Main menu

Att skapa en berättelse utifrån en bild – i par

Gruppstorlek: Par

Material: Förbered så många bilder att de räcker till antalet par i klassen.

Arbetsmodell: Bilda par och förse varje par med en bild. Variera och se till att alla får arbeta med alla.

Annons

Börja med att varje par tyst tittar på sin bild i någon minut. Den tysta stunden är mycket viktig för att varje elev ska få chansen att fundera över vad han/hon ser på bilden. Därefter ska varje par säga något om den. Använd turtagning (se steg 2) så att båda kommer till tals. Iakttagelserna ska vara neutrala och utan tolkningar. Exempel: ”Jag ser en strand, en båt vid en brygga, en pojke står i vattnet etc.”

Nästa uppgift är att tolka bilden. Hur ser stranden ut? Vad för slags båt är det? Vem är pojken? Hur ser han ut? Varför står han i vattnet? Vad tror du kommer att hända? När är bilden tagen? Var är den tagen? Av vem är den tagen?

Ha inte för bråttom med det här momentet. Alla par måste hinna tänka efter och tolka bilden.

Med hjälp av de öppna frågorna (se till att alla elever kan se dem på till exempel en plansch eller smartboard) växer en berättelse fram. Eleverna antecknar eventuellt stödord till bilden på talkort. Varje elev i paret ska ha lika stort talutrymme. Det är viktigt att en inte får dominera.

När alla par har tränat på berättelsen, sätter man ihop dem parvis (2+2) och sedan turas de om att redovisa för varandra.

Se variant på övningen Att skapa en berättelse utifrån en bild – variant

Se även övningen Att skapa en berättelse utifrån en bild – tillsammans

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS