Artikulation – dubbelvikt tunga » Retorik i skolan
Main menu

Artikulation – dubbelvikt tunga

Gruppstorlek: Hela klassen/gruppen, parövning

Material: Korta dikter, ramsor eller sångverser. Börja med en gemensam vers på tavlan.

Arbetsmodell: Börja med att körläsa den gemensamma versen. Därefter ska alla dubbelvika tungan. Vik den neråt mot den undre gommen innanför tandraden. Alla läser versen med dubbelvikt tunga. Försök att läsa så tydligt det går. Jobba med läpparna, musklerna i munnen och ta i med hela ansiktet. Det låter både löjligt och fånigt och det blir säkert många skratt när man tränar. Läs på nytt den gemensamma versen på vanligt sätt. Hur lät det nu? Var det tydligare? Alla väljer en dikt eller vers som de kan utantill. Det kan vara så enkelt som ”Gubben Noak”, det viktiga är att man kan den utantill. Dela in klassen i par. De ska först läsa versen på vanligt sätt, därefter med dubbelvikt tunga för att sedan alltid avsluta med att läsa den på vanligt sätt. Uppmana dem att lyssna efter skillnader i kvaliteten i artikulationen mellan den första och den sista läsningen. Versen brukar läsas med både större lätthet och tydlighet den sista gången. Byt parkamrater och upprepa övningen några gånger.

Annons

Den här övningen är bra att använda när man ska sjunga och texten är otydlig. Efter att ha använt sig av den dubbelvikta tungan brukar det låta mycket tydligare. Om man vet att man ska berätta något känsligt, som man själv blir rörd av, är övningen också till god hjälp. Provberätta för dig själv med dubbelvikt tunga så har du större förutsättning att klara framförandet utan att rösten stockar sig.

Se även Variation på artikulation – dubbelvikt tunga

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS