Antonymer » Retorik i skolan
Main menu

Antonymer

Gruppstorlek: Hela gruppen/klassen i två lag.

Material: En lista med adjektiv och exempel på deras antonymer/motsatsord.

Arbetsmodell: Gå först igenom alternativt repetera vad en antonym är och ge exempel. Dela därefter in klassen i två lag. Lotta i förväg om vilket lag som ska börja svara och skriv upp båda lagens namn på tavlan. Läraren har listan med antonymer och läser högt ett ord åt gången. Det lag (lag 1) som fick lotten börjar svara. Rätt svar ger ett poäng som antecknas på tavlan under lagets namn. Turen går över till andra laget och om de också kan säga en antonym får de poäng. Fortsätt tills lagen inte kan säga fler antonymer till det ursprungliga adjektivet. Då får lag 2 ett nytt ord och övningen går vidare på samma sätt. Låt gärna eleverna lägga till fler antonymer/motsatsord till listan.

Annons

Utbyggnad av övningen: En kreativ, språkutvecklande övning är att låta eleverna arbeta med den retoriska figuren ”antites”, som karakteriseras av meningar som innehåller motsatser. Ett känt citat med antiteser av Winston Churchill är: “This is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning”.  Andra exempel är: ”Först in, sist ut”, ”Upp som en sol, ner som en pannkaka”, ”Du är ledsen idag, men är glad imorgon”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om Retorik i skolan

Om författarna

Ladda ner

Övningar

Dela och sprid

FacebookTwitterRSS