Ämne och målgrupp
Gruppstorlek: Grupper om tre eller fyra elever
Material: ”Frågor för eleverna att ställa sig”:

Frågor för eleverna att ställa sig
Kort med ämnen och kort med målgrupper att dra, ett ämne och en målgrupp per kort:

Ämnen och målgrupper
Tidsåtgång: 10-15 minuter för gruppdiskussionen + tid för genomgång av gruppernas svar.
Arbetsmodell: Bilda nya grupper om 3-4 elever. Korten blandas väl och varje grupp drar ett kort med ämne och ett med målgrupp. Ibland kan kombinationen av ämne-målgrupp bli alldeles ‘fel’. Att prata ’inga läxor’ med PRO kan kännas lite krystat och förvirrande. I fall där kombinationen känns helt omöjlig kan gruppen få dra ett nytt ämne eller en ny målgrupp. Att prata ’fred i världen’ med fotbollslaget, ’längre lunchrast’ med farfar & farmor kan skapa oväntade och roliga situationer. Varje grupp väljer precis som i föregående övning en sekreterare, som antecknar de svar som diskuteras fram när de gör sina analyser.
Avbryt när den angivna tiden är ute, även om inte alla har hunnit göra allt. Grupperna ska nu presentera sina ämnen och sina analyser. Ge dem först 3 minuter att förbereda vem som ska säga vad. Understryk att alla inom respektive grupp ska turas om att ha ordet.
Ha en kort efterföljande diskussion. Var det något särskilt intressant som kom fram? Kanske var det något eleverna inte tänkte på vid den första övningen?
Variant: I stället för att använda kopieringsunderlag 1 vid den inledande analysen, kan man välja att använda underlag 2 och 3. För övrigt är arbetsgången densamma.